Inför allas blickar del 3

Jag tog mig friheten och googlade fram lite mer tips på hur man kan göra och här kommer några av dem jag hittade. Länkar till sidan nedan. Tipsen nedanför är skrivna av Brian Tracy.

Tips 1: Organisera dig.

När du tänker igenom materialet du ska utgå från under talet hjälper det dig att slappna av och bli mer lugn. Med tydliga idéer om vad du ska säga och lyfta fram kan det avsevärt minska ångesten. Att ha en spikad inledning och en glasklar avslutning på framförandet anser många är extra viktigt. Då Flyter resten på lättare.

2: Öva och fördered dig, noga.

Ingenting kan ersätta att du övar inför ditt tal. Skriv ut ett manus med dina viktigaste punkter och öva på det, men läs inte helt innantill. Förbered dig så väl att du kan svara på alla möjliga frågor som ställs. Kunskap föder trygghet.

3: Du duger som du är.

Vad händer om min publik avskyr mitt tal? Tänk om de buar? Tänk om det skrattar när jag gör bort mig? Försök att eliminera alla dessa rädslor. Det är bara hjärnspöken och det är högst osannorlikt att det kommer inträffa. Publiken är där för att lyssna på dig och kommer att acceptera eventuella misstag.

 

Tips 4: Lägg fokus på stödorden.

Försök att hitta en rytm och ett flöde genom att hålla dig till korta meningar, följa ämnet utan att sväva ut och bena av det viktigaste punkterna på din lapp, en efter en. En kort paus innan du börjar på nästan punkt är bra och kan skapa en förväntan på vad du ska säga härnäst.

Tips 5: Öva framför spegeln.

Öva ditt tal framför spegeln precis som du talar direkt till någon. Var uppmärksam på: Dina ansiktsuttryck. Dina gester. Dina kroppsrörelser. Hur välkomnande du verkar. När du har lugna rörelser kommer du upplevas som mer välkomnande för din publik.

 

6: Tänk på din andning.

När du fokuserar på din andning får din röst mer resonans och slappnar av. Andas lungt och fokusera på att få in en rytm. Djupa andetag skapar lugn.

7: Håll talet till någon du känner.

Det finns massor av människor du kan öva på. Vänner, grannen, kollegan, föräldrarna, sambon, katten. Var noga med att tala om för personen att vara helt ärlig i sin kritik. Att träna direkt inför en annan person kommer att hjälpa dig att slappna av och ger dig erfarenhet av att få feedback från andra. Om de har frågor om ditt framförande är det troligt att publiken kommer att ha samma frågor.

8: Kör ett lätt träningspass.

Att köra ett lätt pass med fysisk aktivitet innan en presentation kan få blodet att cirkulera vilket skickar syre till hjärnan. Ta en promenad innan ditt framförande eller gör något annat som passar dig.

9: Drick varmt eller rumstempererat vatten.

Du kan även pressa lite citronsaft i vattnet vilket kan mjuka upp strupen. Undvik söta drycker innan du talar. Dessa kan torka ut munnen och gör det svårare att prata.

10: Välj ett ämne som du verkligen bryr dig om.

Nu är inte alltid detta möjligt, men i det fall du kan välja – välj ett ämne som: Har påverkat dig starkt. Du vill dela med andra. Du känner att andra kan dra nytta av då du har värdefulla kunskaper. Du kan tala om från hjärtat. När du talar om något du passionerat bryr dig om kommer du att vara mer bekväm på scenen.

11: Fokus på innehåll, inte på publiken.

Fokusera på att leverera ditt material på bästa möjliga sätt. Oroa dig inte för publikens reaktioner.

 

 

Laddar kommentarer...